pokok kelapa tazkirah buat saya





duduk bersendirian d bangku usang yg hampir seusia dgn ku, ku alihkan pandangan ku ke arah sebatang pokok kelapa tua yg suatu ketika dahulu aku ingin cuba memanjatkannya semata mata ingin menyelamatkan seekor kucing kelabu yg tak reti nak turun semula namun amaran ibu membuatkan aku akur utk tidak menyelamatkannya.. hatiku berbisik..kasihannya kucing itu.
" tak payah nak tunjuk berani nak panjat pokok, ala pandai juga la kucing tu turun dengan sendirinya.." celah makcik seblah rumah.

bila diingatkan kembali kenangan tu rasa nak tergelak ada juga, tiba2 aku teringat nasihat naqibah ku ketika usrah dulu " dengan memerhati alam sekeliling kita boleh melihat kebesaran Allah " ..subhanallah hebatnya ciptaan Allah Dia menciptakan Langit tanpa ada yg menongkat atau penyokong..ia wujud dengan kekuasaanNya. mata mula berkaca pada saat itu " ya Allah betapa banyaknya ni'mat yang Engkau berikan tapi masih ramai yg membalasnya dengan maksiat." hatiku bermuhasabah

ku kesat air mata ,lalu ku alihkan pandanganku ke pokok kelapa itu...
tengoklah, buah nya boleh luruh tanpa mengira tua atau muda, hal ini benar benar membuatkan ku bermuhasabah diri ia mengingatkan aku pada kematian yang terlalu hampir dengan kita. bila bila masa saja, tak kira la dimana kita berada. aku takut sangat disaat Allah memanggil, diriku dalam keadaan masih bergelumang dengan dosa yang belum dikikis.

apabila ketakutan itu dtg, cepat2 ku alihkan pandanganku ke arah pokok kelapa, pokok ni betul2 memberikan tazkirah utkku, pelepahnya yang kering dan mati akan digugurkannya, begitu juga diriku yg lemah...aku juga perlu begitu, yg mana aku perlu membuang segala keburukan dan faktor2 yg boleh menyebabkan hatiku mati di dalam diri ini.

" terpandang pada putik bunga pokok kelapa yg jatuh berguguran, aku rasa tiada masa nak banyak ketawa. aku takut ketika Allah menarik nyawaku, aku tidak sempat nak mengucap dan mengigatiNya. Aku sedar kalau banyak ketawa hati mudah mati lalai dan alpa yg amat beracun buat manusia.. nauzubillah semoga kita semua dijauhi perkara yg boleh menyebabkan jauhnya kita pada CintaNya~

<3 tautan hati <3


2 comments:

  1. subhanallah sahabat :)) terkesan dgn ayat terakhir.. takut bila nyawa ini d tarik xda kesempatan untuk meyebut namaNya.. nauzubillah.. semoga kita mati dlm nikmat iman dan islam.. insyaAllah.

    ReplyDelete
  2. semoga akhir hidup kita dengan 'khusnul khotimah" insyaAllah

    ReplyDelete