mengapa perlu berdusta?

assalamualaikum warahmatullah...

Dalam satu hadis Rasulullah SAW bersabda yang maksudnya : 

"Hendaklah kamu selalu benar. Sesungguhnya kebenaran membawa kepada kebajikan dan kebajikan mambawa ke syurga. Selama seseorang benar dan selalu memilih kebenaran dia tercatat di sisi Allah, seorang yang benar (jujur). Berhati-hati terhadap dusta, sesungguhnya dusta membawa kepada kejahatan dan kejahatan membawa kepada neraka. Selama seseorang dusta dan selalu memilih dusta dia tercatat di sisi Allah, sebagai seorang pendusta."

(Hadis Riwayat Bukhari)


                    Dalam berkata, ketika apa yg dirasa,sedang berfikir mahupun apa yg dimakan ..sebenarnya Allah itu Maha Mengetahui dan Maha Mendengar even disembunyi di dalam tubuh mahupun dalam gelap maka Allah tetap mengetahui,  jadi jangan kita menipu Allah..

                    Tidak sakit rasanya berkata benar,, maka itu lebih baik  jika dia mengerti kebenaran berkata benar..carilah perhatian Allah jgn dr Manusia..sbb manusia x bole bg apa2 untuk mu. 

                saidina Ali bin Abi Talib::     hanya lidah yg mahu berdusta dan bohong, namun pandangan mata, hayunan kedua belah tangan, langkah kedua belah kaki, dan pergerakan tubuh atau seluruh anggota badan akan menafikan apa yang diucapkan oleh lidah .



sakitnya bila ditipu..T_T tapi terima kasih kerana menjadi 'guru' mengajar secara tidak langsung pd sy yg  betapa tidak eloknya bila tidak jujur..terima kasih banyak. tak perlu dibenci dirimu tetapi sifatmu, dirimu x bersalah namun sifat itu yg mengganggu.


mengharap sangat word ' BELIEVE' tidak akan hilang dan sentiasa ada untukmu. sy akan  husnudzon dengan kamu sampai bila2 =) terima kasih.


::pesanan untuk diri ini jg::

No comments:

Post a Comment